« انواع گناهروابط فرهنگی همسران »

روابط اخلاقی همسران

نوشته شده توسطعابدي 16ام مرداد, 1396

سؤال: اگر زنی در زندگی اولاً اطاعت از شوهر نکرد، ثانیاً براي شوهرش ارزش قائل نبود، ثالثاً اسرار زندگی را در همه جا
فاش نمود، رابعاً در زندگی مرتب دروغ گفت، تکلیف مرد از نظر شرعی با چنین زنی چیست ؟ جواب: باید او را مر به معروف و
صفحه 23 از 38 www.Ghaemiyeh.com احکام روابط زن و شوهر مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان
نهی از منکر نمایید. امام: از کتاب استفتائات، ج 1، ص 481 ، سؤال 14 . بهجت - تبریزي - فاضل - مکارم: استفتاء. 60 - مسأله: اگر
هیچیک از زن و شوهر به وظایف خود عمل نکنند، به گونهاي که ترس از جدا شدن آنها از یکدیگر باشد، باید یک نفر از خانواده
مرد و یک نفر از خانواده زن بري اصلاح بین این دو نفر تعیین شوند که حکم بین این دو باشند. و بر این دو نفر حاکم واجب است
درباره درگیري این زن و شوهر تحقیق به عمل آورند، سپس هر چه آن دو حکم رأي دادند در صورتی که مشروع باشد، بر زن و
شوهر لازم الاجراء میشود و باید بدان عمل کنند. مثلًا اگر با شوهر شرط کنند که همسرش را در فلان خانه مخصوص، یا نزد پدر
و مادر او مسکن دهد، و یا مادر و خواهر خود را با وي همخانه نکند، یا در فلان مدت مهریه یا سایر مطالباتش را بپردازد، شوهر
باید بپذیرد و آنها را انجام دهد، ولی هر گونه حکم غیر مشروع لازم الاجراء نیست و نباید زن و شوهر بدان ملتزم شوند. مثلًا شرط
کنند شوهر حقوق سایر اعضاي خانواده را بپردازد و یا زن بتواند بدون اجازه شوهر از خانه خارج شود و… امام: تحریر الوسیله، ج
61 - مسأله: بنابر احتیاط واجب، باید یکی از دو حکم از خانواده مرد و دیگري از خانواده زن . 2، کتاب نکاح، فی النشوز، مسأله 4
باشد ولی اگر هر یک از زوجین کسی را از یکی بستگان خود نداشته باشند، یا کسی باشد ولی صلاحیت حکمیت نداشته باشد،
میتوانند از غیر خانواده، کسی را برگزینند و شرط نیست که از هر طرف تنها یک حکم باشد، بلکه در صورتی که مصلحت اقتضاء
کند، میتوانند چند نفر را حکم قرار دهند. امام، همان مدرك مسأله قبل . 62 - مسأله: دو حکم حق ندارند به جدایی بین زن و
شوهر حکم کنند مگر اینکه در هنگام انتخاب، به آن دو شرط شود که اگر بخواهند میان آن دو اصلاح کنند و یا آنها را از هم جدا
کنند، که البته اگر رأي به جدایی دادند، این حکم به غیر از راه طلاق آنهم با جمع بودن تمام شرایطش ممکن نخواهد بود. امام:
مدرك مسأله قبل. 63 - سؤال: آیا شوهر میتواند در مقابل دیگران عیوب زنش را بگوید و او را تحقیر کند، اگر چه به شوخی
باشد؟ جواب: تبریزي: غیبت کردن مؤمن و نیز تحقیر مؤمن و کاري که موجب اذیت او میشود جایز نیست. استفتاء مکارم: در
صورتی که زن ناراحت میشود جایز نیست و اگر ناراحت نمیشود بهتر است ترك شود. استفتاء. 64 - سؤال: آیا زن میتواند در
مقابل دیگران عیوب شوهرش را بگوید و یا او را تحقیر کند؟ اعم از اینکه شوهر حضور داشته باشد یا نه و اعم از ینکه شوخی باشد
یا جدي . جواب: تبریزي: غیبت کردن مؤمن ونیز کاري که موحب اذیت او میشود، جایز نیست. استفتاء. در نتیجه: بنابراین فتوا زن
و شوهر نمیتوانند یکدیگر را تحقیر نمایند به طور مثال مرد نمیتواند با به رخ کشیدن زنان دیگر، زن خود را تحقیر کند و یا اجازه
ندارد در مقابل دیگران کاري کند ویا حرفی بزند که زنش تحقیر شود. همچنین زن اجازه ندارد عیوب مرد را نزد زنهاي دیگر به
گونهاي بیان کند که یا غیبت شود و یا موجب تحقیر شوهر گردد. بنابراین، ایراد گرفتن از یکدیگر در مقابل دیگران، بی اعتنایی
کردن به یکدیگر، ترجیح بدون دلیل دیگران به گونهاي که موجب تحقیر همسر گردد و مواردي نظیر اینها، جایز نیست و زن و
شوهر باید به شدت از اینگونه امور خودداري نمایند. 65 - سؤال:حکم توهین کردن زن به شوهر یا به عکس چیست ؟ جواب:
تبریزي: تحقیر و توهین به مؤمن جایز نیست، زن باشد یا مرد. استفتاء. 66 - سؤال آیا زن اجازه دارد شوهر خود را کتک بزند؟
-67 ( جواب: زن چنین حقی ندارد. امام، تحریرالولسیله، القول فی النشوز، مسأله 2. بهجت - فاضل - مکارم: استفتاء تبریزي: ( 13
سؤال: آیا زن میتواند اسرار و مسائل خانوادگی را که بین خود و شوهرش هست، براي دیگران تعریف کند؟ جواب: مکارم: افشاي
اسرار مؤمن، جایز نیست. استفتاء. 68 - مسأله: زن تحت هیچ شرایطی حتی موقعی که مرد حقوق او را نپردازد، حق قهر کردن با
شوهر را ندارد. امام: با استفاده از تحریر الوسیله، القول فی النشوز، مسأله 2. در نتیجه: خانمهاي محترم باید بدانند، جایز نیست تحت
هیچ شرایطی با شوهر خود قهر کنند. یعنی با او صحبت نکنند و یا بستر خود را از شوهر جدا کنند و… البته در صورتی که شوهر
حق او را ادا نمیکند (همانگونه که در بخش نشوز گفته خواهد شد) باید به حاکم مراجعه نماید. بنابراین اگر جایز نباشد زن یا
مردي که ناشزه شده قهر کند به طور اولی در اختلافاتی که مربوط به سلیقه و یا نظرات هر یک از زوجین است، حق قهر کردن را
ندارد.


فرم در حال بارگذاری ...