« تکنیک بی توجهی برای ترک رفتار اشتباه کودک | توصیه به طلاب » |
سبک زندگی
نوشته شده توسطعابدي 18ام مرداد, 1396?سبک زندگی و نسبت آن با زندگی
?تعامل و برخورد با محیط در کنار و در راستای هدف زندگی، حرکت را تعیّن و چارچوب خاص میبخشد که بدان سبک زندگی گویند. نمونهای از تعیّنات و چارچوبها را میتوان در سعه یا ضیق اوقات فراغت، لذّت یا مصرف، ملاحظه کرد (که متفکّرین غربی، بیشتر بر آن متمرکز شدهاند و آن را محور سبک زندگی دانستهاند). بنابراین میتوان گفت که حضور روح در محیط و حرکت و تکامل او، هندسه، اصول و ابعاد و تفاصیلی متأثّر از اهداف و جهانبینی، شرایط، محیط اجتماعی و طبیعی پیدا میکند که بدان سبک، زیّ و شیوه زندگی اطلاق میشود.
?با بیان فوق، نسبت زندگی و سبک زندگی مشخّص میشود و میتوان رابطه ایندو را مانند نسبت جسم طبیعی و جسم تعلیمی دانست.
?سبک زندگی و فقه در ساختار علوم
?عقل نظری، دو متعلّق دارد. بهعبارتی در دو صحنه حضور مییابد و محصول علمی خود را در دو گروه متفاوت، عرضه میکند تا نهایتاً عقل عملی بتواند در عرصه تشریع و اراده و تکامل، آنگونه اختیار کند و از او عمل سر زند که نتیجه اختیار و ظاهر و باطن عمل، با حقایق و قواعد هستی در لایهها و مراتب گوناگون مادّی و مثالی و … مطابق باشد و خارج از اراده تکوینی حقتعالی قرار نگیرد.
1️⃣متعلّق اوّل عقل نظری، هست و نیستها میباشد؛ عرصهای تکوینی که نه تنها اراده آدمی در آن نقشی ندارد، بلکه خود نیز یکی از موضوعات مورد بررسی آن میباشد. محصول این بخش را «حکمت نظری» گویند.
2️⃣صحنه دوّمی که عقل نظری در آن حضور مییابد و علوم حاصل از آن با عنوان کلّی «حکمت عملی» شناخته میشود، عرصه وارسی و تحلیل بسترهایی است که قرار است اراده انسان در آن تکاپو کند. نتایج فرایند عقل نظری در این حیطه، کارکرد عملی دارد. لذا از آنجایی که کشف نظامهای مختلفی که اراده انسان در آن حضور مییابد و دست به گزینش خیر میزند، و به عبارتی بایدها و نبایدها، ناظر به عمل است، این بخش با نام عقل عملی معروف شده است. هرچند کاری که صورت پذیرفته، ماهیت علمی دارد و محصول آن، کشف علوم مختلفی است که به نوعی با اراده انسان در ارتباط است. این علوم را به سه دسته کلّی اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدُن تقسیم کردهاند.
?سبک زندگی و مخصوصاً بخشهای عملیاتی آن مانند «بسته برنامهها» که عمدتاً #فقه باید متکفّل آن باشد - مانند سایر ابواب فقهی - در زمره حکمت عملی به شمار میآید. زیرا عقل نظری در بخش دوّم متعلّقات خود که همان حکمت عملی میباشد، از هستیهایی بحث میکند که مخلوق آدمی است؛ یعنی از هستهایی که در حوزه اراده و انتخاب انسان داخل میشوند و زندگی و چارچوبها و کیفیت و جهتگیریهای آن (سبک زندگی)، اساساً امری است که به نحوه اختیار آدمی باز میگردد.
فرم در حال بارگذاری ...