« ترک پوستبیماری تاول »

پیسی.برص....

نوشته شده توسطعابدي 24ام مرداد, 1396

تعریف: پیسی یعنی لک‌های‌سفیدی که تمام لایه‌های پوست(بشره، مالپیگی، درم، آندودرم) را در برگرفته، و بَهَق لک‌های سفیدِسطحی پوست است

عوامل ایجاد پیسی: ترشی زیادخوردن با شکم گرسنه، خوردن شیر با ماهی، خوردن ترشی (مخصوصا سرکه) با شیر، ترشیجات با شیر، در حال جنابت خوردن و آشامیدن، خوردن آبی که به نور مستقیم آفتاب گرم شده و همچنین وضو گرفتن و غُسل کردن با آبی که به نور مستقیم خورشید گرم شده، خاراندن بدن با کاشی شکسته، سُفال شکسته یا سنگِ پای حمّام، مجامعت در حال حیض، خوردن غذای مانده، غصه خوردن، استرس(نگرانی مستمرّ) شدید، جوش خوردن، در پیک بار نور خورشید بودن (از 10 صبح تا چهار بعد از ظهر).

توجّه: همیشه بعد از خوردن ماهی، خرمای رسیده یا عسل طبیعی بخورید.

درمان بَرَص (پیسی): 1.در بین روز: مخلوط پونۀ کوهی با عسل گون و بصورت لیسیدنی خوردن درمان پیسی میشود، 2. گیاه انگیز: در بین روز ضماد برگ خشک آن مخلوط با آب گوگرد، در یک روز لک و پیس (بَرَص) را از بین میبرد، 3.عصرانه: صَمغِ آلو سیاه همراه با شیرۀ انگور نافع درمان پیسی است، 4. با برگ‌های غازیاقی خُرده شده و برنج شلتوک دار پُلُو دَمی درست کرده و چند بار در هفته شام ها بخورید (بر اساس طبّ مکمّل) (توجّه: زیاده روی در مصرف غازیاقی عقیمی و ناباروری می‌آورد)، 5. با برگهای کوزَل محلِّ پوست بدن بَرَصی را تماس دهید، برای درمان لک و پیسی خوب است. 6.کُندُش را نرم سائیده، مخلوط در روغن زردۀ تخم مرغ بر موضع بمالید، 7.کمک به درمان پیسی: چغندر و شیرۀ چغندر، 8. دمکردۀ شاهَنگ (=پُن وار در بلوچستان=پَن وار در هندوستان) در درمان لک(لُوکُو دِرما) و پیس (بَرَص=ویتیلیگو)، 9. روزی یک قاشق چایخوری پودر برگ سَنا، به همراه ماست یا دوغ شیرین مصرف کنید، 10ـ چند بار در هفته ناهار خورشت ماش بخورد.

علّت اصلی ایجاد بَهَق (لک سفید سطحی پوست)، استرس شدید است.

درمان بَهَق: 1. صبحانه شیر تازۀ گاو کم‌چرب مخلوط با عسل آویشن، نان سبوس‌دار با مربّای گُل بهار نارنج، 2.با برگ‌های چغندر و گوشت تازۀ گاو خورشت درست کرده و چند بار در هفته ناهار ها بخورید (بر اساس روایات)، 3.انجیر نارس اگر بر روی بَهَق گذاشته شود نافع از بَهَق است، 4.ماش: الف. حلیلۀ آن یا پختۀ آنرا (مثلا بصورت سوپ) کم کم بخورید و روی محلّ بمالید، ب. ماش تازه با برگش کوبیده شود و آب تازۀ آن را ناشتا بخورید و نیز روی سفیدی بدن بمالید، 5. در دمان لک های سفید سطحی پوست دست، میتوان از پماد شیمیائی منوبنزون استفاده نمود (با تجویز متخصّص)، 6. شب قبل از خواب مخلوط آب سیب رسیدۀ شیرین تازه مخلوط با عسل گَوَن، 7.روزی یک قاشق چایخوری پودر برگ سَنا، به همراه ماست یا دوغ‌شیرین مصرف‌کنید، 8.کُندُر خوارکی، 9.گیاه انگیز: در بین‌روز ضماد برگ خشک آن مخلوط با آب گوگرد، در یک روز بَهَق را ازبین می‌برد

تبخال: 1ـ روزی چندبار اشک مو بمالید، 2ـ شب قبل از خواب پنبۀ آغشته به سرکۀ طبیعی سیب روی محلّ تبخال گذارید، 3ـ فقط یکبار در هفتۀ اوّل دمکردۀ مورد بخورید و روی محلّ تبخال نیز بگذارید.


فرم در حال بارگذاری ...