« طلبگی | آسیبهای فضای مجازی » |
آداب طلبگی
نوشته شده توسطعابدي 17ام فروردین, 1397اگر طلبه نسبت به هر علمی که میآموزد، بخوبی بر نظام مسائل آن اشراف داشته و آن را در منظومهای منسجم و مرتبط با دیگر علومی که آموخته ببیند؛ از مرزها و عرصههای ناگشوده آن علم، مطلع باشد؛ از طرفی دیگر، نگرشی تاریخی به علم داشته و…، به فهم عمیقتری از دنیای علم و علومی که میآموزد، دست خواهد یافت و این یعنی رسیدن به لذتی عمیقتر از فهم علم و در نتیجه دست یافتن به نشاط و انگیزهای بیشتر در مسیر علمآموزی….
1. نشاط بنیادین
انگیزه و نشاط علمی از راههای مختلفی قابل اکتساب است. عمق و ماندگاریِ اثرِ هریک نیز متفاوت است. به نظر شما کدام راهکار، بیشترین کارآیی را در ایجاد انگیزه دارد؟ البته انگیزهای که دولت مستعجل نباشد و همواره طلبه را همراهی کند؟
اگر هویت طلبگی را لایه بنیادین وجود طلبه بدانیم و اگر طلبه به تقریری درست از هویت خود برسد، عمیقترین و ماندگارترین انگیزهها و نشاطها را خواهد یافت.
اما چه تقریری از هویت طلبگی میتواند چنین اثری بر جان طلبه بگذارد و او را به تلاشی شبانهروزی و خستگیناپذیر فرابخواند؟
اگر طلبه، خود را واقعاً به عنوان وارث انبیا و اولیاء الهی بشناسد و علمدار این نهضت تاریخی بداند، چگونه طلبگی خواهد کرد؟ اگر احساس کند که جزو نزدیکترین حلقههای سربازی قطب عالم امکان است، چگونه در این مسیر، پیش خواهد رفت؟ اگر طلبه خود را متولی اقامه دین در ساحت حیات بشر بداند، و صرفاً به تفقه و ابلاغ دین بسنده نکند، تحصیل و تحقیق و تبلیغ او چه رنگ و بویی خواهد گرفت؟
قطعاً طلبهای که سنگینی پرچم نهضت تاریخی جبهه حق را بر دوش خود احساس میکند و بازتولید تمدن نوین اسلامی را وظیفهای هویتی برای طلبه امروز میداند و حیطه مسۆولیت خود را پهنه حیات بشری حتی در اقصی نقاط جهان میداند، با انگیزهای وصفناپذیر و نشاطی روزافزون در وادی طلبگی، رهسپار خواهد بود.
2. بینش ماهوارهای
طلبه از بدو ورود به حوزه، وارد دنیای علم میشود و در مسیر رشد حوزوی خود، به دنیاهای مختلفی از علوم وارد میشود و از هر علمی، نصیب و توشهای برمیگیرد. اگر ذهن غالب طلبهها را بکاویم، به انباشتی از گزارهها از علوم مختلف میرسیم که در خلال سالها جمعآوری و تلانبار شدهاند؛ بگونهای که طلبه از آنچه آموخته و اندوخته، نمیتواند بهره وافر ببرد.
اولین احساسی که در چنین حالتی به طلبه دست میدهد، احساس ناکارآمدی از روش و محتوای سنت علمی حوزه است. احساسی که ملازم بیانگیزگی و کسالت است.
تصور کنید طلبهای را که به هر علمی که میآموزد، نگاهی ماهوارهای و ماورائی دارد؛ بخوبی بر نظام مسائل آن علم اشراف دارد و علمی که میآموزد را در منظومهای منسجم و مرتبط با دیگر علومی که آموخته میبیند؛ کاربردهای آن علم و گزارههایش را در علوم دیگر و در عینیت اجتماع میشناسد و از مرزها و عرصههای ناگشوده آن علم، مطلع است؛ از طرفی دیگر، نگرشی تاریخی به علم دارد و علم را در متن عینیتهای تاریخی و اجتماعی میشناسد و تصویر دقیقی از ادوار، افراد و کتب مطرح هر علم دارد و…
قطعاً اگر در خلال فراگیری هر علمی، چنین بینشهایی نیز به طلبه منتقل شود، به فهم عمیقتری از دنیای علم و علومی که میآموزد، دست خواهد یافت و این یعنی رسیدن به لذتی عمیقتر از فهم علم و در نتیجه دست یافتن به نشاط و انگیزهای بیشتر در مسیر علمآموزی که قطعاً گشایش افقهای فراتری را برای او در پی خواهد داشت.
3. چشمهی جوشان خودباوری
بیشک یکی از کارآمدترین رهیافتها برای ایجاد نشاط علمی، و بلکه محور عوامل درونزای انگیزه و نشاط، تقویت خودباوری در شخصیت طلبه است. طلبهای که به خودباوری میرسد، در خود داراییهایی مییابد که هم او را به حرکت در مسیر کمال فرا میخوانند و هم افقهای متعالی و گستردهای را پیش رویش ترسیم میکنند. بهراستی چه احساس و بینشی برانگیزانندهتر و نشاطبخشتر از اینکه طلبه خود را برای سفری نورانی به سوی بلندترین قلههای کمال علمی و معنوی، توانمند و آماده یابد؟
حال باید دانست که خودباوری برای طلبه، در سه ساحت قابل طرح است: خودباوری دینی، خودباوری صنفی و خودباوری شخصی. طلبهای که به خودباوری دینی میرسد، دین اسلام را یگانه راه سعادت دنیوی و اخروی بشر میداند و باور دارد که اسلام میتواند در تمامی عرصهها، پاسخگوی نیاز انسان امروز باشد. خودباوری صنفی نیز بدین معناست که طلبه، جایگاه بیبدیل حوزه را در استمرار نهضت انبیا و اولیای الهی بشناسد و به توانمندی حوزه در امتدادبخشی به این نهضت، باور داشته باشد و تراث علمی حوزه را در این راستا، کارآمد بداند.
بعد خودباوری شخصی نیز چنین تقریر میشود که طلبه، خود را برای تحقق آرمانهای دین و رسالتهای روحانیت، عنصری توانمند و کارآمد بداند.
اگر طلبه در این سه ساحت به خودباوری برسد، به چشمهی جوشانی از انگیزهبخشی و نشاطآفرینی در میان اطرافیان خود تبدیل خواهد شد.
مقام معظم رهبری نیز مسألهی خودباوری را با چنین تعابیری مورد توجه قرار دادهاند: «حوزه و فضلای حوزه و محصل حوزه، بایستی به اعتماد به نفس علمی برسند و اتکا به نفس داشته باشند. این خیلی اهمیت دارد». [١]
فرم در حال بارگذاری ...
سلام
ممنون
التماس